کد مطلب:314174 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:192

عنایات قمر بنی هاشم به زردشتیان
برادر گرامی، جناب آقای حاج صادق حمیدیا، از ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام، طی مكتوبی به انتشارات مكتب الحسین علیه السلام چهار كرامت ارسال داشته اند، كه یك كرامت را در فصل عنایات قمر بنی هاشم علیه السلام به كلیمیان نقل كردیم و سه كرامت دیگر را ذیلا می خوانیم:

در كنار مسجد جامع یزد، كه قدمت هفتصدساله دارد، و در آن كتابخانه ی بزرگی به نام كتابخانه ی وزیری قرار دارد كه متعلق به آستان قدس رضوی علیه السلام می باشد. مؤسس این كتابخانه مرحوم حجةالاسلام و المسلمین حاج سید محمدعلی وزیری است كه از خطبای به نام خطه ی كویر بود و پیش از شصت سال بر فراز منبر به ذكر فضایل و مناقب اهل بیت علیهم السلام و بیان معارف شیعی می پرداخت. نطق جذاب، همراه با آشنایی و احاطه ی كامل او به معارف اسلامی، مردم را شیفته و دلباخته ی سخنان او ساخته بود.

وی به تأسیس مدارس و دبیرستانی برای تعلیم نوجوانان و جوانان همت گمارد و همچون شمعی، روشنی بخش محافل مذهبی بود. همچنین هنگامی كه احساس كرد میراث گرانبها و ارزشمند فرهنگی كشورش (كتب قدیمی) به دست اجانب به تاراج می رود، در منبرها از مردم درخواست كرد كتب خطی و غیرخطی را جمع آوری كنند و به دست اجانب ندهند. حاصل آن تلاش، اكنون به شكل كتابخانه ی عظیم وزیری یزد تجلی می كند كه گنجینه ای ارزشمند از كتب خطی و چاپی بوده و در كشورمان شهرتی بسزا دارد و به عنوان بزرگترین كتابخانه در جنوب كشورمان محسوب می شود.



[ صفحه 610]



مرحوم وزیری بعد از هشتاد و دو سال زندگی پرشور و تلاش بی وقفه و مخلصانه در سال 1356 هجری شمسی چشم از دنیا فروبست و در كنار كتابخانه ی خود به خاك سپرده شد.

آن مرحوم از سادات عریضی است كه از تبار امام جعفر صادق علیه السلام محسوب می شوند. مردم با توجه به سیادت و نیز شناختی كه از خدمات آن خطیب حسینی دارند، همواره بر مزار او حاضر شده، و آن مرحوم را در شداید و حوائج خود شفیع قرار می دهند و آثار عجیب و سریعی از اجابت دعا بر سر زبانها است.

آقای انتظاری، مدیر محترم كتابخانه، كه سالهای متمادی با مرحوم وزیری حشر و نشر داشته و مسئولیت كتابخانه را در زمان حیات مرحوم به عهده داشته اند، خاطرات ارزشمندی از مرحوم و توسلات مردم به روح ایشان در یاد دارند كه شایان توجه است.

به مناسبت اهدای نسخه ای از كتاب چهره ی درخشان قمر بنی هاشم ابوالفضل العباس علیه السلام به كتابخانه وزیری و ذكر توسلات فرد دیگر به حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام، از جناب آقای انتظاری تقاضا كردیم كه مواردی از این توسلات را برای درج در كتاب حاضر مرقوم فرمایند، ایشان نیز قبول لطف كرده و مطالب زیر را اظهار داشتند:

1. در اواخر مردادماه 1377 شمسی كه در خدمت جناب انتظاری صحبت از توسلات بود فرمودند: چند روز قبل یك نفر یهودی آمد و گفت:

یكی از بستگان من اولاددار نمی شد، من سر قبر آقای وزیری آمده و از ایشان حل این مشكل را خواستار شدم، و اكنون اولاددار شده است. از وی پرسیدم شما آن مرحوم را از كجا می شناسید؟ گفت: من یزدی هستم و از زمانی كه بچه بودم و در كوچه بازی می كردم مرحوم وزیری را می شناختم و ایشان گاهی به ما بچه ها آب نبات می داد. لذا من از بچگی به ایشان علاقمند بودم و الآن هم بر سر قبر ایشان آمده ام.

آقای انتظاری فرمودند: در جایی كه یكی از نوادگان ائمه علیهم السلام (مرحوم وزیری) حاجت یك شخص كلیمی را با شفاعت در پیشگاه الهی برآورده می سازد، چگونه ممكن است وجود مقدس حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام، كه



[ صفحه 611]



باب الحوائج می باشند، حاجت حاجتمندان و متوسلین را روا نكنند؟ آقای انتظاری افزودند: